Webasto accelererer den strategiske udvikling

- To cifret vækst i salget for fjerde år i træk
- Indtjening på over 7 procent for første gang
- 600 millioner euro investeres i fremtiden

København – den 14. maj 2018 – “Vi har fortsat væksten i 2017 og accelererer fortsat den strategisk langsigtede udvikling af Webasto”, dét er de overordnede punkter i den årlige pressemeddelelse fra Webasto Thermo & Comfort Denmark A/S.

Selve pressekonferencen blev afholdt i Webasto hovedkontoret i Stockdorf, München, samme dag blev det nybyggede hovedkontor indviet med en ceremoni. Webasto SE har investeret 40 millioner euro i bygningen, der nu er gearet til at fremme det globale samarbejde. Kontoret rummer omkring 500 attraktive og moderne kontor pladser, har et 2.000 m² stort test område til tag-systemer, og præsenterer den første milepæl i en langstrakt udvidelse af Stockdorf sitet.

Webasto Gruppen opnåede to cifret vækst i salget sidste år, for fjerde gang i træk, og nåede hermed 3,5 milliard euro svarende til 26 milliarder danske kroner. Salget forbundet til Sol- og panoramatag divisionen beløb sig til 2,6 milliarder euro (75 % af det samlede salg), mens cabriolet divisionen stod for 314 millioner euro (9 % af det samlede salg).

Thermo- og aircondition divisionen generede 553 millioner euro (16 % af det samlede salg). I Kina – der er det største enkelte marked – solgte Webasto for første gang, for over en milliard euro – svarende til 34 % af det totale salg. Virksomhedens hjemmemarked – Tyskland – generede 18 % af det totale salg. Fra et regionalt perspektiv, er salget i Webasto Gruppen fordelt således: Europa 43 %, Asien 40 % og Amerika 17 %.

Webasto øgede overskudsgraden til 7.1 procent i 2017, sammenlignet med 6.5 procent i det foregående år. Medarbejder antallet steg i samme periode med 4 procent til næsten 13.000. Udvidelsen i medarbejderstaben skyldes hovedsagligt udviklingen i Kina og Tyskland. ”Vi har udvidet vores elektroniske ekspertise, i Tyskland især,” Forklarer Henrik Jakobsen, Nordic Sales Director.

I 2017 forstærkede Webasto yderligere sin teknologiske føring: Udgifterne til R&D (Research and development) beløb sig til 233 millioner euro. Fokus var konstant på, og i stigende grad at øge effektiviteten og standardiseringen. Investeringer i bygninger og nye fabrikker løb i det foregående år op i 176 millioner euro, med fokus på Kina og Europa (2016: 150 millioner euro).

Succesfuld entre på e-mobilitets markedet

Ved et kig ud i fremtiden, fortæller Henrik: “Vi vil investerer 600 millioner euro i den strategiske udvikling af Webasto, i løbet af de kommende tre år. Dette vil fremskynde vores ”dual” strategi med fokus på “strengthening & participation”, hvilket vil give os mulighed for hurtigere at styrke vores kerne områder i virksomheden, og åbne op for nye segmenter, fortsætter Henrik. Investeringen vil tilføres til nye produkter og funktioner i kerneforretningen, samt i den videre udvikling af kapaciteter og strukturer. “Et vigtigt fokus vil blive udvidelsen af nye forretningsområder inden for e-mobilitets markedet”, forklarer Henrik Jakobsen.

Virksomheden har i mellemtiden formået at finde et solidt fodfæste i udviklingen og væksten indenfor e-mobilitets markedet. F.eks. for blot et par uger siden, underskrev Webasto og Samsung SDI en aftale, omfattende udvikling og levering af batteri moduler til Webastos standard batteri system til kommercielle køretøjer. I tillæg til dette, har Webasto for nyligt fået deres første ”build-to-print” ordre på et batteri system til en bus producent.

Yderligere, introducerede Webasto i 2017 deres første ladestations løsning. Ladestationerne produceres på Webasto gruppens elektronik fabrik i Schaidt, hvilket Webasto overtog i 2017. Ydermere oplever virksomheden også fordelene fra en stadigt stigende efterspørgsel på high-voltage-varmere til hybrid og el køretøjer. Vi har nu mere end 60 ordrer på disse enheder, fra producenter fra hele verden – interessen er dog stadig størst i Kina. Produktionen af high-voltage varmeren bliver derfor udvidet på fabrikken i Neubrandenburg, og et nyt produktionsanlæg vil i 2019 blive bygget i den Kinesiske by Wuhan.

Et kig på resten af 2018
Udsigten for det indeværende år er forsigtigt optimistiske. Salget og overskudsgraden for første kvartal af 2018, var en smule lavere end for samme periode sidste år. Ordrer beholdningen er steget med 1,3 milliarder euro til 14,9 milliarder euro. På baggrund af de investeringer, vi laver og de globale markedstendenser, arbejder Webasto med den forventning at figurerne for hele året, vil være sammenlignelige med dem fra det foregående år.